Pembuktian Unsur Tindak Pidana Penipuan Investasi Bodong Dalam Praktek ENdorsement Di Media Sosial

Rahmahudi, Alfian (2020) Pembuktian Unsur Tindak Pidana Penipuan Investasi Bodong Dalam Praktek ENdorsement Di Media Sosial. Bachelor (S1) thesis, wijaya kusuma surabaya university.

[img] Text
COVER_SKRIPSI BIMA.pdf

Download (379kB)
Official URL: https://uwks.ac.id

Abstract

ABSTRACT Endorsement is a promotion service by a famous celebrity in cyberspace by promoting merchandise from one of the online shops where the online shop sends their merchandise to be promoted. Not only that Endorsement services also provide benefits in the form of commercial benefits provided by online shop account holders. The symbiotic advantage between the two is done simultaneously, where the online shop owner will get an abundant number of orders from the promotion, and a celebrity will benefit. The formulation of the problem in this thesis is how the characteristics of fraud in endorsement on social media and what are the obstacles that occur in the investigation of endorsement fraud on social media This type of research is normative legal research, namely research carried out by conducting a review of applicable laws and applied to a particular legal problem. So, it aims to study one or several specific legal phenomena by analyzing them. Article imposed, namely article 28 paragraph (1) of the ITE Law and Article 378 of the Criminal Code, we can see that both of them regulate different things. Article 378 of the Criminal Code regulates fraud, while Article 28 paragraph (1) of the ITE Law regulates lies that cause consumer losses in electronic transactions. Ways to avoid endorsement fraud include making written contracts, avoiding products or services that are suspicious of legality, do not spread false and misleading information, do not use photos or other people's work without permission. Keywords: Endorsement, Social Media, Fraud. ABSTRAK Endorsement adalah sebuah jasa promosi oleh seorang selebgram terkenal di dunia maya dengan mempromosikan barang jualan dari salah satu online shop yang dimana online shop tersebut mengirimkan barang jualan mereka agar bisa di promosikan. Tak hanya itu jasa Endorsement juga memberikan keuntungan berupa keuntungan komersil yang diberikan oleh pemilik akun online shop. Keuntungan simbiosis antar keduanya dilakukan secara bersamaan, dimana pemilik online shop akan mendapatkan jumlah orderan yang melimpah dari hasil promosinya, dan seorang selebgram tersebut akan mendapatkan keuntungan. Rumusan masalah pada penulisan skripsi ini adalah bagaimana karakteristik penipuan dalam endorsement di media sosial dan apa saja kendala – kendala yang terjadi dalam penyidikan penipuan endorsement di media sosial Jenis penelitian ini adalah penelitian hukum normatif (normative legal research) yaitu penelitian yang dilakukan dengan cara melakukan pengkajian perundang-undangan Yang berlaku dan diterapkan terhadap suatu permasalahan hukum tertentu. Maka, bertujuan untuk mempelajari satu atau beberapa gejala hukum tertentu dengan jalan menganalisanya. Pasal yang dikenakan yaitu pasal 28 ayat (1) UU ITE dan Pasal 378 KUHP tersebut dapat kita ketahui bahwa keduanya mengatur hal yang berbeda. Pasal 378 KUHP mengatur penipuan, sementara Pasal 28 ayat (1) UU ITE mengatur mengenai berita bohong yang menyebabkan kerugian konsumen dalam transaksi elektronik. Cara menghindari penipuan endorsement meliputi buat kontrak tertulis, hindari produk atau jasa yang mencurigakan legalitasnya, jangan menyebarkan info bohong dan menyesatkan, tidak menggunakan foto atau karya orang lain tanpa izin. Kata Kunci : Endorsement, Media Sosial, Penipuan.

Item Type: Thesis (Bachelor (S1))
Uncontrolled Keywords: Endorsement, Media Sosial, Penipuan.
Subjects: K Law > K Law (General)
Divisions: Faculty of Law > Law Sciences Study Program
Depositing User: 30 Alfian Bima Rahmahudi UWKS
Date Deposited: 10 Aug 2020 04:06
Last Modified: 10 Aug 2020 04:06
URI: http://erepository.uwks.ac.id/id/eprint/6739

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year