Penggunaan Bahasa Alay pada Bullying Anak di Media Sosial

Damayanti, Rini (2017) Penggunaan Bahasa Alay pada Bullying Anak di Media Sosial. STKIP PGRI Sumenep. (Unpublished)

[img] Text
3. COVER DAN NASKAH.pdf

Download (176kB)

Abstract

Abstract Using the internet has become a routine most people. A wide variety of interesting social networking site became connoisseurs choice of media, one of which is the social network Facebook. The existence of facebook of course have positive and negative effects. As one of the negative impacts of the use of facebook is used as a medium where do bullying. The act of cyberbullying usually occurs in teenagers. The study aims to analyze how bullying occurs among students in social media using alay language, analyzed through qualitative research methods with descriptive and also with data collection using observation and documentation, the data obtained were analyzed using analysis model includes data reduction, data presentation, and conclusion. So from the process, it can be seen how the bullying occurred among students. The result of the analysis shows that bullying behaviours really happened among child and teenagers. Based on the analysis, the type of bullying messages consist of negative called-name, slammed opinion, threatened physical harm and underestimate opinion to the victims. Keywords: bullying, Facebook, Student Abstrak Pemakaian internet sudah menjadi rutinitas kebanyakan masyarakat. Berbagai macam situs media sosial yang menarik pun menjadi pilihan, salah satunya yaitu jejaring sosial Facebook. Keberadaan facebook tentu saja memiliki dampak positif dan negatif. Sebagai salah satu dampak negatif dalam penggunaan facebook yaitu menggunakannya sebagai media tempat melakukan bullying. Tindakan bullying biasanya terjadi pada kalangan anak dan remaja. Penelitian yang bertujuan untuk menganalisis bagaimana bullying terjadi di kalangan pelajar di media sosial menggunakan bahasa alay, dianalisis melalui metode penelitian kualitatif dengan tipe deskriptif dan juga dengan teknik pengumpulan data menggunakan pengamatan, dan dokumentasi, maka data yang diperoleh kemudian dianalisa menggunakan model analisis data yang meliputi reduksi data, penyajian data, serta penarikan kesimpulan. Sehingga dari proses tersebut, dapat diketahui bagaimana bullying terjadi di kalangan pelajar. Hasil analisis menunjukkan bahwa perilaku bullying benar-benar terjadi pada anak remaja. Berdasarkan analisis, jenis pesan bullying terdiri dari nama yang disematkan negatif, pendapat yang merendahkan, mengancam kerugian fisik dan meremehkan pendapat korban. Kata Kunci : bullying, Facebook, Pelaja

Item Type: Other
Subjects: P Language and Literature > PN Literature (General)
Divisions: Faculty of Language and Science
Depositing User: Sulimin BP3
Date Deposited: 13 Apr 2020 04:26
Last Modified: 13 Apr 2020 04:26
URI: http://erepository.uwks.ac.id/id/eprint/6433

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year