Hubungan Antara Tipe Kepribadian dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Wijaya Kusuma Surabaya Angkatan 2016 dan 2017

Maryani, Ayu Miya (2018) Hubungan Antara Tipe Kepribadian dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Wijaya Kusuma Surabaya Angkatan 2016 dan 2017. Other thesis, Wijaya Kusuma Surabaya.

[img] Text
ABSTRAK MIYA.pdf

Download (403kB)
Official URL: http://uwks.ac.id

Abstract

ABSTRACT Education is a means for someone in order to improve the quality of human resources. At present, several medical faculties in Indonesia use MMPI as one of the components of new student admissions. Personality is a roundness of physical and rhetorical aspects, which are dynamic in relation to the environment, develop and are influenced by factors originating from inside and outside the individual, and are characteristic in which the personalities of each individual differ from one individual to other. Learning Achievement The purpose of this study is to provide a comprehensive debriefing for the general public about the relationship between personality types and student learning achievements, so that they are more intense in taking the learning process. This research is a descriptive analytic study with cross sectional method. Data was taken from students of 2016 and 2017 at random. Data were analyzed using the correlation coefficient hypothesis test. The results obtained There is a Relationship between the Personality Type and Student Learning Achievement at the Faculty of Medicine, University of Wijaya Kusuma Surabaya, 2016 and 2017. Based on the statistical analysis of the results of the 2016 study, it was found that the biggest correlation coefficient was Melancholy personality with GPA B (2.01-3 , 00). From the population, the population is 320 people. So that a large sample is taken from the population after the calculation is done by using the formula obtained by the sample size of 76 people. Based on the results of statistical analysis of the results of research in the class of 2017, it was found that the largest correlation coefficient was in Sanguinis personality with GPA B (2.01-3.00). It means that the most optimal personality for learning at the Faculty of Medicine at the University of Wijaya Kusuma is the Melancholy and Sanguine type. Keywords: Personality Type, Learning Achievement, cross sectional ========================================================= ABSTRAK Pendidikan merupakan sarana bagi seseorang dalam rangka meningkatkan kualitas sumber daya manusia. Saat ini, beberapa fakultas kedokteran di Indonesia menggunakan MMPI sebagai salah satu komponen seleksi penerimaan mahasiswa baru. Kepribadian merupakan suatu kebulatan dari aspek-aspek jasmaniah dan rokhaniah, yang bersifat dinamis dalam hubungannya dengan lingkungan, berkembang dan dipengaruhi oleh faktor yang berasal dari dalam dan dari luar individu, serta bersifat khas di mana kepribadian masing-masing individu berbeda antara individu yang satu dengan yang lainnya. Prestasi Belajar Tujuan Penelitian ini adalah untuk memberikan pembekalan secara menyeluruh untuk masyarakat luas tentang hubungan tipe kepribadian dengan prestasi belajar mahasiswa, sehingga lebih intens dalam menempuh proses belajar. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif analitik dengan metode cross sectional. Data diambil dari mahasiswa angkatan 2016 dan 2017 secara random. Data dianalisis dengan menggunakan uji hipotesis koefisien korelasi. Hasil yang diperoleh Ada Hubungan antara Tipe Kepribadian dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Wijaya Kusuma Surabaya Angkatan 2016 dan 2017. Berdasarkan analisis statistik hasil penelitian di angkatan 2016, didapatkan bahwa koefisien korelasi terbesar adalah pada kepribadian Melankolis dengan IPK B (2,01-3,00). Dari populasi didapatkan populasi sebanyak 320 orang. Sehingga besar sampel diambil dari populasi setelah dilakukan penghitungan dengan menggunakan rumus didapatkan besar sampel sebanyak 76 orang. Berdasarkan hasil analsis statistik hasil penelitian di angkatan 2017, didapatkan bahwa koefisien korelasi terbesar adalah pada kepribadian Sanguinis dengan IPK B (2,01-3,00). Berarti kepribadian yang paling optimal untuk mendapat pembelajaran di Fakultas Kedokteran Universitas Wijaya Kusuma adalah tipe Melankolis dan Sanguinis. Kata Kunci: Tipe Kepribadian, Prestasi Belajar, cross sectional

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Personality Type, Learning Achievement, cross sectional Tipe Kepribadian, Prestasi Belajar, cross sectional
Subjects: A General Works > AS Academies and learned societies (General)
Divisions: Faculty of Medicine > Medicine Study Program
Depositing User: Ayu Miya Maryani
Date Deposited: 14 Jan 2019 02:27
Last Modified: 14 Jan 2019 02:27
URI: http://erepository.uwks.ac.id/id/eprint/2973

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year