Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Atas Kegiatan Pemadaman Listrik Yang Dilakukan Oleh PT. PLN (Persero) Kota Surabaya

Rahmawati, Sabila (2022) Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Atas Kegiatan Pemadaman Listrik Yang Dilakukan Oleh PT. PLN (Persero) Kota Surabaya. Bachelor (S1) thesis, Wijaya Kusuma University.

[img] Text
Abstrak sabila.pdf

Download (237kB)
[img] Text
turnitin sabila.pdf

Download (775kB)
Official URL: http://www.uwks.ac.id

Abstract

ABSTRACT PT. State Electricity Company (Persero), hereinafter referred to as PT. PLN as a business actor must pay attention to the rights of consumers in order to create good cooperation between consumers and business actors, considering that consumers do not directly have a legal relationship with business actors. So that PLN must pay attention to the form of legal protection for consumer rights due to power outages and be responsible if PT. PLN extinguishes consumer electricity. Likewise, the obligation of consumers to read and follow the instructions for using electricity and pay electricity bills according to the specified time limit. The method used in this thesis is using a normative research method by discussing the issue of rights with reference to the legislation and literature or reading materials related to the material discussed. Based on the research conducted, there is a conclusion that the form of protection provided is based on Law Number 8 of 1999 concerning Consumer Protection. While the accountability is regulated in the Minister of Energy and Mineral Resources Regulation Number 27 of 2017 concerning the Level of Service Quality and Costs Associated with the Distribution of Electricity by PT. The State Electricity Company (Persero) must be obeyed and also PT. PLN must apply the provisions appropriately. Keywords: Protection of Rights, Consumers, and Power Outages ABSTRAK PT. Perusahaan Listrik Negara (persero) yang selanjutnya disebut dengan PT. PLN merupakan pelaku usaha harus memperhatikan hak-hak konsumen agar dapat menciptakan kerjasama yang baik antara konsumen dengan pelaku usaha, mengingat konsumen tidak secara langsung memiliki hubungan hukum dengan pelaku usaha. Sehingga PLN harus memeberhatikan bentuk perlindungan hukum terhadap hak-hak konsumen akibat pemadaman listrik serta beetanggung jawab apabila PT.PLN memadamkan listrik konsumen. Metode yang digunakan dalam skripsi ini yakni menggunakan metode penelitian normatif dengan penelitian kepustakaan yang merupakan penelitian terhadap aturan Perundang-undangan dan literatur atau bahan bacaan yang berkaitan dengan materi yang dibahas. Berdasarkan penelitian yang dilakukan hasil penelitian terdapat suatu kesimpulan bahwa bentuk perlindungan yang di berikan berdasarkan peraturan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. Sedangkan mengenai pertanggungjawabannya diatur dalam Peraturan Menteri ESDM Nomor 27 Tahun 2017 Tentang Tingkat Mutu Pelayanan dan Biaya Yang Terkait Dengan Penyaluran Tenaga Listrik Oleh PT. Perusahaan Listrik Negara (Persero) tersebut harus di taati dan juga pihak PT. PLN harus menerapkan ketentuan secara tepat. Kata kunci: PT. PLN, Pemadaman, Listrik, Hak Konsumen

Item Type: Thesis (Bachelor (S1))
Uncontrolled Keywords: PT. PLN, Pemadaman, Listrik, Hak Konsumen
Subjects: K Law > K Law (General)
Divisions: Faculty of Law
Depositing User: Sabila Rahmawati
Date Deposited: 06 Apr 2022 05:03
Last Modified: 06 Apr 2022 05:03
URI: http://erepository.uwks.ac.id/id/eprint/11338

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year